VitrineSpotter, virtual tours, 360 graden fotografie

VIJF REDENEN WAAROM VIRTUAL REALITY MAINSTREAM WORDT VOOR MARKETEERS

Geplaatst op November 30, 2017

VIJF REDENEN WAAROM VIRTUAL REALITY MAINSTREAM WORDT VOOR MARKETEERS

Virtual Reality (VR), een nieuw tijdperk om te ontdekken

Heb je al eens Virtual Reality (VR) ervaren? Zonder twijfel is deze technologie het proberen waard en laat het een indruk achter op alle wegen van marketing. VR is ongetwijfeld al jaren in de ontwikkelingsfase maar is nu mainstream geworden voor marketeers.

Met een opkomst van VR technologie zoals Samsung Gear VR, Oculus en andere pocketvriendelijke platformen, is dit niet langer alleen bestemd voor de filmindustrie. Voor bedrijven, handelszaken en hun marketeers kan VR helpen om hun bedrijf te promoten en te onderscheiden van zijn concurrenten. Maar is virtual reality gewoon een modegril? Wij proberen hierop een antwoord te vinden.

Vitrinespotter is een digitaal bureau en expert in de VR-sector die steeds de nieuwste trends uit deze branche in de gaten houdt.
Beroepshalve ervaren we dat VR een compleet nieuwe manier biedt waarmee merken verhalen over hun producten kunnen vertellen.
Onderstaande grafiek toont hoe sterk het gebruik van VR de laatste jaren toeneemt en wat de toekomstperspectieven zijn.

BLOG-header20171130-USERS.JPG#asset:1428

Hoe marketeers de wereld van VR betreden

VR biedt consumenten een platform om op een meer persoonlijke manier met een merk te communiceren en heeft bewezen een nuttig hulpmiddel te zijn voor marketing, onderwijs, webdesign en andere werkterreinen. Het enige dat u hoeft te doen, is uw VR-headset op te zetten, een browser te openen en de wereld van VR te betreden.

Een aantal grote merken is al begonnen te profiteren van deze technologie. IKEA gebruikt VR in zijn app, waardoor kopers de mogelijkheid hebben om virtueel te controleren hoe het meubilair eruit zal zien in hun huis zonder de winkel te bezoeken. Een ander groot merk is Oreo. Om zijn nieuw gevulde koekjes met cup cake-smaak te promoten, heeft het merk een geanimeerde virtuele video gemaakt waarin gebruikers het magische fantasieterrein met chocoladekanonnen en melkrivieren kunnen ervaren.

Volgens een internationaal onderzoek blijkt dat 73% geïnteresseerd zijn in VR, 66% van de consumenten wil VR-shopping en 53% van de volwassenen zegt te kopen van een merk dat VR gebruikt boven een merk dat dat niet doet. Dus VR-merken zullen uiteindelijk in de nabije toekomst consolideren. Maar hier komt opnieuw een gedachte bij u op: Hoe kan VR ten goede komen aan eigenaren van kleine bedrijven? Is het de moeite waard voor hen om in dit soort technologie te investeren?

BLOG-header20171130-MARKETING.JPG#asset:1429

Vijf redenen van vitaal belang voor grote en kleine bedrijven

1. Zakelijke vertegenwoordiging

De integratievan VR is een geweldige manier om uw bedrijf te vertegenwoordigen. Om betrokkenheid en merkbekendheid te vergroten, kunnen potentiële klanten de "realiteit" van VR ervaren met echte beelden, geluidseffecten en meer. Het gebruik van VR in de onroerendgoedsector neemt bijvoorbeeld toe. Wanneer een potentiële koper een woning bezoekt, bouwt hij of zij een eigen fantasie op over hoe het huis eruit zal zien met de inrichting en stijl van het meubilair. Met VR kunnen de potentiële koper en verkoper de virtuele wereld betreden en het huis ervaren met benadering van de realiteit.

De integratie van virtual reality kan bedrijfseigenaren op een aantal manieren vooruit helpen:

Klantbetrokkenheid: Virtuele realiteit is opwindend en helpt klanten te verrassen en erbij te betrekken als nooit tevoren. Het helpt de aandacht van klanten te trekken met een volledige onderdompeling van 360°-inhoud.

Verhoog de nauwkeurigheid: een breed scala aan bedrijven gaat papierloos door deze technologie toe te passen. In de commerciële bouwsector, bijvoorbeeld, biedt de adoptie van VR accurate en tijdige resultaten voor digitale (versus papieren) blauwdrukken. Potentiele bouwers kunnen terzelfdertijd ervaren hoe de realiteit er zal uitzien, nog voor er één steen is gemetst.

Training: VR die voor training wordt gebruikt, kan werknemers leren omgaan met dure apparatuur voordat ze deze daadwerkelijk moeten gebruiken. Het verkleint de kans op risico. VR biedt hen een hands-on ervaring door middel van simulaties.

2. Meeslepende ervaring

In dit digitale tijdperk is de kunst van visualisatie krachtiger geworden. Consumenten kopen meestal na een volledige visie en VR stelt kijkers in staat zich volledig in te leven. Hiermee kunnen klanten snel beslissingen nemen en sterke merkverbindingen maken, bijvoorbeeld door een product te ervaren op de fysieke locatie van een bedrijf.

3. Content marketing perfectie

De eigenaars van vandaag weten dat kwaliteitsinhoud de onlinemarketinginspanningen stimuleert door consistente waarde te geven aan hun publiek, dat verder regelmatige, trouwe klanten wordt. VR kan de campagnes en goodwill van een bedrijf verbeteren door klanten een dynamische manier aan te bieden om de producten (of andere inhoud) van het bedrijf rechtstreeks vanuit hun browser of VR-headset te ervaren.

4. Bedrijfsdifferentiatie

VR helpt bedrijven zich te onderscheiden in een menigte en vanwege de volledig meeslepende, interactieve inhoud kunnen VR-klanten (zowel nieuw als bestaand) mogelijk langer op uw website worden houden.

5. Klantenervaring

Of uw bedrijf nu onroerend goed, computers of auto's verkoopt, kopers willen niet alleen eerst een product zien, zij willen het ook ervaren. Bedrijfs- en producttoegankelijkheid zijn niet altijd beschikbaar voor klanten. Met VR kunnen klanten communiceren met een product of bedrijf en het vanuit alle hoeken bekijken.

Laten we eens kijken naar enkele grote merken die VR gebruiken als marketingtool:

Marriott heeft een reisserie over virtual reality gecreëerd voor bepaalde Marriott-locaties. Dit biedt klanten een nieuwe manier om in de kamers te kijken via een VRoom-servicekenmerk. De hotelketen heeft ook VR-postkaarten gemaakt, die meeslepende en intieme reisverhalen zijn die gebruikers in 360° 3D kunnen ervaren door een virtual reality-headset te gebruiken.

L'Oreal heeft alle barrières doorbroken en heeft een make-up-app bedacht, Make-up Genius, die werkt met VR. Het is de allereerste virtuele make-up-app waarmee gebruikers make-up virtueel kunnen aanbrengen en een goed beeld krijgen van hoe een bepaald product eruit zal zien.

Mogen we concluderen...    

...of u nu op zoek bent om uw producten of bedrijf te laten zien of een nieuwe manier wilt om uw werknemers te trainen, VR heeft bewezen briljante toepassingen binnen het bedrijfsleven te hebben. Het is een innovatie die uw vermogen om relaties met klanten aan te gaan en uw voordelen beter in de aandacht te brengen van klantengroepen.

 

 

Over deze blog

Wat zijn VitrineSpotters? Waar zijn ze actief? Wat zijn “virtuele wandelingen”, “virtuele rondleidingen” of “virtual tours”? In welke winkels of verkooppunten kan je virtueel binnenkijken?

“Fasten your seatbells”, leun achterover, ontdek het hier met de snelheid van een muisklik en laat je verrassen op onze VitrineSpotter Virtual Tour door België, Europa en ver daar buiten!

Meer info?

Er staat steeds een regioverantwoordelijke klaar om u te helpen.  Ons advies is gratis!

Contacteer ons