VitrineSpotter, virtual tours, 360 graden fotografie

AIRBNB INTRODUCEERT VIRTUAL REALITY VOOR ZIJN KLANTEN

Geplaatst op December 13, 2017

AIRBNB INTRODUCEERT VIRTUAL REALITY VOOR ZIJN KLANTEN

Bij Airbnb bouwen ze technologie om hun missie vooruit te helpen om gasten, gastheren en lokale gemeenschappen kracht bij te zetten. Technologie is van groot belang voor alles wat ze doen, van online interacties op hun platform tot offline verbindingen in huizen, op uitstapjes en met verschillende gemeenschappen over de hele wereld. Dankzij de technologie kunnen ze real-world verbindingen versterken en meer authentieke, meeslepende reiservaringen creëren.

Ooit was de enige gemakkelijke wijze om op reis te gaan naar een stad, een shuttlebus naar een hotel te nemen en attracties te boeken via de folders in de lobby. Met de introductie van het internet begonnen mensen met het zelf onderzoeken en ontdekken van verschillende, unieke plaatsen en ervaringen die ze anders niet zouden hebben gehad.

De mobiele technologie ging nog een stap verder, waardoor mensen meer konden ondernemen wanneer ze aankwamen. In plaats van vast te zitten in een rigide toeristenstroom, kunnen reizigers verdwalen (en gevonden worden dankzij GPS-gebaseerde kaartapps), ontdekken en genieten van het onverwachts vinden van last-minute ervaringen.

Tegenwoordig kunnen mensen tijdens hun reis, leven als plaatselijke bewoners, of eten in lokale cafés en lessen volgen van inlandse kunstenaars - de reis van vandaag is ervaringsreizen.

Naarmate mobiele technologie vordert, geven meeslepende technologieën zoals virtual reality en augmented reality ons nieuwe en krachtige hulpmiddelen om de barrières van het reizen te verminderen.

Virtual reality versus Augmented reality 

Virtual reality maakt gebruik van technologie (zoals smartphones en headsets) om onze zintuigen te prikkelen met een door de computer gegenereerde virtuele omgeving die we kunnen verkennen. 

Augmented reality overlapt elementen van de virtuele wereld in de echte wereld en verbetert de dingen die we zien, horen en voelen.

Dankzij deze technologieën kan Airbnb zich richten om nieuwe manieren te vinden waarmee de Airbnb-ervaring voor deze community kan worden verbeterd. 

Hierbij is Airbnb geïnteresseerd in twee gebieden: Virtual Reality (VR) vóór de reis, en Augmented Reality (AR) tijdens het verblijf.

02.JPG#asset:1444

(photo by Vitrinespotter)

Virtual Reality gebruiken vóór de reis

Virtual reality biedt de mogelijkheid om een nieuwe vorm aan te nemen waar inspiratie wordt getrokken en de reisplanning naar een hoger niveau wordt getild. Het kan mensen ook toestaan de connectie te verbeteren met hun bestemming, met de gastheer of medereizigers. 

Dankzij functies als 360°foto's en 3D-scans kan een persoon in een huis of stad stappen en begrijpen wat hij kan verwachten en hoe hij zich moet oriënteren voordat hij het comfort van zijn eigen huis verlaat.

Als je verder in de toekomst kijkt kan virtual reality het voor gasten zelfs mogelijk maken om meer samen te delen dan een spreadsheet wanneer ze samen reizen plannen. In plaats daarvan zouden ze samen een virtuele wereld kunnen delen, doorzoeken van leuke reisbestemmingen en bekijken van mogelijke reisopties, terwijl ze op een meer natuurlijke manier met elkaar omgaan.

01.JPG#asset:1443

(photo by Vitrinespotter)

Virtual Reality en Augmented Reality gebruiken tijdens de reis

Met augmented reality bekijkt Airbnb manieren om reizen naadloos te laten verlopen en obstakels voor een transformerende ervaring te verminderen. Hoe meer ondergedompeld een reiziger is op een nieuwe plek, hoe meer ze zullen leren over de mensen en hun cultuur. Hoewel dit vaak leuk en genotvol is, kan het ook stressvol zijn wanneer iemand niet weet hoe de deur te ontgrendelen of het warme water in te schakelen voor een douche, of wanneer ze hopeloos verloren gelopen zijn en alles in een vreemde taal is.

Augmented reality en aanverwante technologieën laten ons omgevingen herkennen en contextuele, tijdige informatie verschaffen om door deze pijnpunten te navigeren. Bedenk eens hoe welkom het is om 's ochtends als eerste de routebeschrijving naar de koffiebekers op een mobiel apparaat op te roepen. Of, directe vertalingen van hoe je die Duitse thermostaat moet werken.

Augmented reality kan ook leven in een ruimte blazen en het verhaal achter de persoonlijke items vertellen om zo een reiziger te verbinden met zijn gastheer of een nieuwe stad op rijkere en meer meeslepende manierente beleven.

atairbnb.jpg#asset:1445

(photo by Airbnb)

Conclusie

Sommigen zeggen misschien dat virtuele en verbeterde werkelijkheidstechnologieën mensen nog verder kunnen isoleren, maar we bouwen hulpmiddelen voor het tegenovergestelde effect. De kracht van virtual reality is het creëren van fictieve, inspirerende, gedeelde ruimtes, waardoor we dieper kunnen verbinden in situaties waarin we al op afstand of afgescheiden zijn. Augmented reality verlicht stress en overhead in real-life situaties, waardoor we dapper nieuwe situaties en ervaringen kunnen verkennen.

Naarmate deze nieuwe technologieplatforms door velen worden overgenomen, is Airbnb enthousiast over het voortzetten van dit werk met testcases, prototypes en hacks te testen. Ze willen ervoor zorgen dat alles wat ze introduceren, echt waarde toevoegt voor hun gasten, gastheren en de locaties van en naar waar ze reizen. 

Over deze blog

Wat zijn VitrineSpotters? Waar zijn ze actief? Wat zijn “virtuele wandelingen”, “virtuele rondleidingen” of “virtual tours”? In welke winkels of verkooppunten kan je virtueel binnenkijken?

“Fasten your seatbells”, leun achterover, ontdek het hier met de snelheid van een muisklik en laat je verrassen op onze VitrineSpotter Virtual Tour door België, Europa en ver daar buiten!

Meer info?

Er staat steeds een regioverantwoordelijke klaar om u te helpen.  Ons advies is gratis!

Contacteer ons